Home > Geen categorie > Telefonie oplossingen voor huisartspraktijken

Telefonie oplossingen voor huisartspraktijken

Als huisartsenpraktijk moet je te allen tijde bereikbaar zijn. Zelfs bij roostervrije dagen, vakantie of ziekte moet je bereikbaar kunnen zijn voor je patiënten. Maar hoe zorg je hiervoor? In dit artikel zullen wat tips worden uitgelicht.  

 

Ook bij afwezigheid te bereiken

Het betekent natuurlijk niet dat als je bij een huisartsenpraktijk werkt nooit vrij kan zijn of ziek thuis kan blijven. Wel moet de praktijk altijd te bereiken zijn voor haar patiënten. Zorg dat bij afwezigheid, met wat voor reden dan ook, de telefoon doorgeschakeld wordt naar een andere desbetreffende collega die aanwezig is. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je telefoon automatisch wordt doorgeschakeld naar een andere collega die wel aanwezig is in de praktijk. Wijs meerdere back-ups aan, zodat de oproepen worden verdeeld. Tevens is er een telecombedrijf die zich focust op de bereikbaarheid van huisartsenpraktijken.

Spoed

Ook bij een spoedgeval moeten je patiënten je zo snel mogelijk kunnen bereiken. Deze spoed telefoontjes zijn soms van levensbelang. Het is dus ontzettend belangrijk dat deze telefoontjes zo snel mogelijk doorkomen. Je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld in je menu het kopje spoed toe te voegen, zodat de patiënt binnen een aantal seconden is doorverbonden met de praktijk. Spoed telefoontjes moeten altijd voorrang krijgen, dit zou je dan ook kunnen instellen.  Een storing in de praktijk? Zorg voor een back-upplan, want zelfs bij een storing moet je bereikbaar zijn.

 

Duidelijk keuzemenu

Een duidelijk keuzemenu is belangrijk voor de patiënt. Iemand die met spoed belt of alleen een vraag heeft. Dat is nogal een verschil. Maak daarom duidelijke keuzemogelijkheden in het keuzemenu. Op deze manier komt de patiënt gelijk terecht bij de juiste persoon. Laat ook weten op welke plaats ze staan in de wachtrij, je kan op deze manier de beller de keus geven of zij dit afwachten of dat zij op een ander moment terugbellen. In het keuzemenu kan je ook een optie aangeven om een afspraak te annuleren. Op deze manier kan de desbetreffende werknemer de berichten afluisteren en annuleren zonder dat de patiënt heeft moeten wachten aan de telefoon.